Kiedys o tym pisalem artykul. i gdzies na polskiej stronie natknelęm sie na taki tekst. autora nie pamietam ani strony:
Jak efektywnie się uczyć
_________________________________________
Czy e-learning jest tylko sposobem na edukację z wykorzystaniem Internetu? Czyli o czym pamiętać wybierając szkolenie w technologii e-learning
_________________________________________
E-learning pozwala na uczenie się efektywnie i ekonomicznie. Nie można jednak zapomnieć, że ten tryb nauki wymaga przede wszystkim zaangażowania (engaging).
Trzeba chcieć, by efektywnie skorzystać z e-szkolenia
Trzeba mieć motywację
Przekonanie każdego z nas, że nastały czasy ustawicznego uczenia się, jest silną motywacją, ale w wirze codziennych obowiązków i nieustających wyzwań, często w procesie nauki zanikającą. Zbuduj więc motywację i pozytywne nastawienie do szkolenia opierając się na wiedzy o nim, którą dostarcza organizator.
_________________________________________
Decydując się na naukę on-line
Zapoznaj się z celami szkolenia:
sprawdź, jaki zakres wiedzy przyswoisz biorąc udział w szkoleniu
zobacz, jakie umiejętności nabędziesz uczestnicząc w szkoleniu
sprawdź, do jakiej grupy zawodowej adresowane jest szkolenie
Zapoznaj się z tym, co Cię czeka w trakcie szkolenia:
sprawdź, jakie wymagania stawiane są przed uczniem, czyli czego będziesz musiał się nauczyć, a co powinieneś już wiedzieć przystępując do szkolenia
zobacz, przez jaki okres czasu organizator udostępni Ci szkolenie. Pozwoli Ci to lepiej zaplanować zajęcia, tak by nie kolidowały z innymi obowiązkami
Zapoznaj się z wymaganymi kompetencjami i umiejętnościami, wymaganiami technicznymi e-szkolenia:
sprawdź, czy twój komputer jest odpowiednio przystosowany do udziału w szkoleniu. Jeśli nauka odbywa się on-line, zwróć szczególną uwagę na wymaganą szybkość łącza internetowego, z reguły ma to decydujący wpływ na komfort nauki
sprawdź czy Twoja wiedza w posługiwaniu się komputerem lub Internetem jest wystarczająca, by swobodnie poruszać się w e-szkoleniu. Być może musisz wcześniej podnieść poziom swoich umiejętności
sprawdź także, jak udział w szkoleniu wpłynie na poziom Twoich kwalifikacji, czy uzyskasz potwierdzenie faktu udziału w szkoleniu w postaci dyplomu ukończenia, certyfikatu, stopnia kompetencji
Daj sobie pomóc, dowiedz się jak uzyskać dostęp do szkolenia. Na początku poszukaj wskazówek i opisu procedur, które krok po kroku wyjaśnią:
jak zarejestrować się i uzyskać dostęp do e-szkolenia
jak uzyskać konto w e-szkoleniu, czyli Login i hasło (password), które są potrzebne aby zalogować się do szkolenia
jakie masz dostępne rodzaje pomocy i jak z nich korzystać
Sięgnij po Instrukcję e-szkolenia
Pierwsze kroki w e-szkoleniu rozpocznij od zapoznania się z Instrukcją. Jeśli możesz, „ściągnij” ją na własny komputer i przed rozpoczęciem nauki staraj się za jej pomocą poznać szkolenie i wyobrazić sobie jego przebieg. Znane jest mniej groźne. W Instrukcji, krok po kroku powinieneś odnaleźć opis szkolenia i zasady współpracy z nim, czyli:
wymagania dotyczące instalacji szkolenia, jeśli jest konieczna
opis interfejsu graficznego szkolenia i rolę poszczególnych elementów interfejsu, np. menu, drzewo szkolenia
opis przycisków nawigacji w szkoleniu opis możliwości sprofilowania szkolenia do preferencji i możliwości użytkownika – język, styl, kolory, czcionka
opis strategii, czyli sposobu prowadzenia całego szkolenia i jego budowy
opis strategii testów i systemu ich oceniania
opis interakcji szkolenia z użytkownikiem
sposób zapisywania informacji o Twoich postępach w nauce i uzyskanych ocenach
Zapoznaj się z rodzajami pomocy i korzystaj z nich
Ogólna Instrukcja zapozna Cię z podstawowymi funkcjami programu, w jakim zostało przygotowane szkolenie. Co jednak, jeśli potrzebujesz dodatkowych, bardziej szczegółowych informacji, jeśli szukasz odpowiedzi na zagadnienie, które w szkoleniu nie zostało omówione a jest związane z tematem?
W takich przypadkach powinieneś skorzystać z przewidzianych przez organizatora form wspomagania procesu nauki. Możesz spotkać się tu z różnymi rozwiązaniami. W zależności od przyjętej formuły, możesz mieć bezpośredni kontakt z nauczycielem, pozostałymi uczniami lub też mieć do dyspozycji narzędzia, które pozwolą Ci uzyskać odpowiedź na nurtujące Cię zagadnienie, takie jak FAQ, forum, czy też chat.
Nie obawiaj się najprostszą drogą e-mailową powiadamiać organizatora o swoich kłopotach technicznych, czy też napotkanych niejasnościach. Stosowne odpowiedzi i informacje możesz także odnaleźć w FAQ. Korzystaj też z forum dyskusyjnego – najprostszej formy wymiany informacji wśród współuczących się - być może inni mają te same trudności. Zawsze też więcej czytaj, a mniej pisz – nie rób zbędnego szumu informacyjnego. Przed zadaniem pytania, sprawdź forum i FAQ, być może tam jest już odpowiedź na nurtujące Cię zagadnienie.
_________________________________________
Nauka w e-szkoleniu
W zależności od przyjętej w e-szkoleniach koncepcji nauczania, możesz:
mieć wolną rękę w procesie uczenia się – buszujący w zbożu. Szkolenie w tym przypadku zezwala na dowolną nawigację po materiale. Jako uczestnik, możesz wybierać w dowolnej kolejności, dowolne porcje materiału, sprawdzać swoją wiedzę w dowolnym momencie, dowolnymi, dostępnymi w szkoleniu testami, zapoznawać się z uzyskanymi wynikami oraz z poprawnymi odpowiedziami
być całkowicie prowadzony przez szkolenie za rękę – pruski reżim. W tym wypadku twórcy szkolenia z góry określili tempo czasowe nauki, np. 5 min. na pierwszą lekcję, następnie 10 min. na test pośredni. W takim przypadku interakcja jest minimalna, możesz jedynie czynnie brać udział w teście i dawać odpowiedzi, nie masz możliwości swobodnej nawigacji. Taka strategia jest typowa w testach-egzaminach
być uczony zgodnie ze scenariuszem – nauczanie adaptacyjne, którego przebieg uzależniony jest od samego ucznia – tempa i poziomu przyswajania przez niego wiedzy, częstotliwości i długości sesji uczenia się, liczby powtórek materiału i innych parametrów charakteryzujących proces uczenia się. W zależności od przewidzianych w scenariuszu sytuacji, udostępniany jest Ci materiał uzupełniający, wspomagający, w postaci lekcji lub pomocniczych materiałów, np. słowniki, dokumentacje. Możesz także pewnych lekcji nie przerabiać, czyli dla każdego szkolonego kurs może przebiegać różnie, w sposób zindywidualizowany.
_________________________________________
A co najważniejsze ...
Warto pamiętać, że każde e-szkolenie jest programem, i jak w przypadku każdego programu, najpierw trzeba poznać możliwości i funkcje, by efektywnie z nim współpracować. Nie zakładaj z góry, że szkolenie, z jakim masz do czynienia, jest idealne.
Układ idealny uczeń – pozytywnie nastawiony, samodzielny, samodyscyplinujący się, dobrze zorganizowany, lubiący pracować indywidualnie, potrafiący wyrażać się pisemnie, uczący się przy pomocy idealnego kursu – klarownego w koncepcji i obsłudze, technologicznie szybkiego, przyjaznego i wspomagającego naukę, dostosowującego swój przebieg do poziomu, dynamiki i cech ucznia - jest gwarantem najwyższej efektywności uczenia się.
Należy sobie życzyć takiego układu, a że z dwu jego elementów, idealny uczeń – idealny kurs, tylko na pierwszy masz wpływ, staraj się zatem nie tracić motywacji i dzielnie brnij do końca szkolenia.