Spostrzezenia na temat residenza

Temat przeniesiony do archwium.
Chcialam opisac krotko moje doswiadczenie ze zlozeniem wniosku o residenze....
Moze pomoge tez komus choc troche, mimo ze ja jestem na polnocy moze sie to przydac tez gdzie indziej.Po pierwsze do Ufiicio Anagrafe gdzie poszlam okazalo sie ze NIE POTRZEBA kontraktu wynajmu ( contratto di locazione, itp. ), o czym bylam swiecie przekonana, jako ze tak napisal mi konsul polski z Mediolanu i tak tez bylo podane na stronie Polizia di Stato pod ponktem Registrazione stranieri...Tak wiec moglam pojsc wczesniej.
Wogole jak dzwonilam to nikt mi nie powiedzial ze musze miec wszytskie dokumenty w orginale i w kopii wiec lecialam kopiowac to co mialam, po czym okazalo sie ze na moeje busta paga szanowny pan z okienka nie moze odnalesc czesci ktora mowi o tym jaka suma odchodzi do INPS i sie zaczelo, poszedl do swojej szefowej , wrocil ze slodka minka mowiac ze nie moze i juz ze nie sa pewni jak i dlaczego ale on tego w tym akurat formularzu nie odnajduje, a jako ze sa rozne on byl przyzwyczajony do innego, na ktorym jest to czarno na bialym.Tak wiec wkurzona na maksa wrocilam do pracy ok 11 ( zaczynam o 9 ), wzielam przy czym numer tel pana z okienka,a by moja sekretarka mogla zadzwonic w razie czego.Po czym na miejscu commercialista ktory robi te wszystkie rzeczy zadzownila do niego i mu tlumaczyla ze to jest wykazane, ale ze moja firm a ma jeden nr i z niego placi na poszczegolne osoby.Wiec dali mi jakies potwierdzenia i kartki z oplatami do INPS, w jednym z drukow byly moje dane.Poszlam...
Eh spotkalam tego pana czekajac znow do okienka, obejrzal, wogole myslal ze przyszlam z nowym dokumentem, ale przeciez nie da sie tak.Powiedzial ze i tak sie nie da, sie wkurzylam i powiedzialam ze chce z szefem rozmawiac.Pogadlam z kobieta i powiedziala ze te dodatkowe dokumenty jakies modullo M10 i F 24 sa ok.Potem juz w okienku tylko inna nowa pani znowu krecila nosem, poszlysmy do szefowej i wreszcie mi wydali to zakichane zaswiadczenie o zgloszeniu sie do rejestru mieszkancow.Poszlam tez zlozyc wniosek o tessera sanitaria.
Jak to teraz jest wiem ze beda vigili i potwierdza moja residenze i potem odstane jakis oficjlany dokument ze jestem rezydentem???Aha, wogole babka mi powiedziala ze sie czeka do 7 miesiecy, mamma mia....
A i pytanie czy to ok ze dostalam tylko tessera sanitaria na rok, potem mam odnowic, gdzies mi sie zdaje czytalam ze jest na 4 lata???
Oczywiście, ze do zameldowania nie jest potrzebna umowa najmu... czy wszyscy wynajmują mieszkanie?:) Meldując się deklarujesz po prostu, ze mieszkasz pod danym adresem, a urzędu nie interesuje, z jakiego tytułu. Potem rola straży miejskiej jest sprawdzenie, czy rzeczywiście tam mieszkasz.

Jeśli kontrola strażników będzie pozytywna, możesz poprosić o wydanie ci "attestato di regolare soggiorno" - uwaga, nie wszystkie gminy wydaja go automatycznie!

Tessera sanitaria ma ważność zależna od umowy o prace. Jeśli masz umowę na czas nieokreślony, zostajesz zapisana do SSN bezterminowo.
Ha, no wlasnie ze mnie zdeinformowano z tym kontraktem wynajmu, ale juz nic.....widac trzeba przez wielki sito siac co ludzie mowia i co sie czyta na stronach....
Z ta tessera to nie wiem w sumie, bo mam kontrakt taki ze jest napisane ze przez pierwsze 18 miesiecy jestem na kontrakcie jako Apprendista, ale nie jest powiedziane ze sie konczy po tym okresie kontrakt.Wiec nie wiem w sumie za rok jak pojde i jesli tu nadal bede pracowac jescze bede miala przed soba jakies 5 miesiecy pracy do ukonczenia okresu apprendista....
To mi odpisal Pan konsul jak sie pytalam, prosze jak mnie zdezinformowal o kontrakcie wynajmu i to bulo moze w marcu albo w lutym tego roku :

Szanowna Pani,
Zameldowania (residenza) dokonuje Pani w Urzędzie Miasta (Comune), a konkretnie w biurze ewidencji ludności (Ufficio Anagrafe). Aby uzyskać zameldowanie, musi Pani udowodnić, że posiada Pani środki na utrzymanie (np. umowę o pracę, konto w banku na minimum 5097 euro rocznie) oraz ubezpieczenie (tessera sanitaria lub prywatną polisę od kosztów leczenia). Musi Pani również przedstawić dokument potwierdzający prawo do lokalu w którym ma Pani zamiar się zameldować (np. umowę najmu, oświadczenie właściciela o jego udostępnieniu). Jeśli dokumenty te zostały sporządzone w języku innym niż włoski, oczywiście muszą zostać przetłumaczone.
Z poważaniem,

Andrzej Szydlo
wicekonsul
Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Mediolanie
Consolato Generale della Repubblica di Polonia in Milano
Corso Vercelli, 56 - 20145 Milano
Tel. 02.48[tel]Fax 02.48[tel]
e-mail: [email]
www.milanokg.it
dziwne to z ta tessera sanitaria,bo ja jak ja wyrabialam to akurat nie mialam zadnej pracy i dali mi ja na 7 lat
hej,

Czytalam juz duzo sprzecznych informacji .Moglabys napisac od czego trzeba zaczac procedure zalatwiania spraw we Wloszech,Wiem ze obowiazek zgloszenia jezeli planuje pobyt ponad 3 m obowwiazuje juz po uplywie 8 dni od przyjazdu.Jak w praktyce wwyglada zameldowanie i ubezpieczenie.
W momencie przyjazdu ani meza Wlocha ani pracy nie bede miala.

Dzieki Wielkie
Wielokrotnie już na ten temat pisaliśmy, ale napisze Ci w telegraficznym skrócie, co ci będzie po kolei potrzebne:

1. Zgłoszenie na komisariacie - na razie jeszcze najprawdopodobniej żaden komisariat nie posiada formularza, na którym obywatele UE maja zgłaszać swój pobyt, ale mimo to idź i zobacz, co Ci powiedzą. Jeśli będziesz u kogoś mieszkać, to osoba ta (wiedząc, ze planujesz pobyt powyżej 30 dni) ma obowiązek zgłosić Twój pobyt na komisariacie (cessione di fabbricato), wówczas ten dokument również może Ci posłużyć jako dowód, ze przyjechałaś do Włoch danego dnia.

2. Jak najszybciej wystąp o wydanie ci codice fiscale, który będzie Ci potrzebny w zasadzie do wszystkiego. Musisz pójść w tym celu do odpowiedniej terytorialnie Agenzia delle Entrate z dokumentem tożsamości oraz adresem zamieszkania na terenie Włoch (nie chodzi o zameldowanie).

3. Do 3 miesięcy możesz przebywać we Włoszech bez żadnej dodatkowej formalności (szukać pracy, podjąć ja nawet), natomiast po upłynięciu tego terminu masz obowiązek zameldować się w gminie zamieszkania. Radze Ci dowiedzieć się w biurze meldunkowym Twojej gminy o dokumentacje, której wymagają, gdyż pamiętaj, ze co gmina, to zwyczaj (np. niektóre gminy chcą dodatkowo codice fiscale, umowę najmu/deklaracje, ze właściciel mieszkania zgadza się na Twoje zameldowanie itp.)!

Dokumentacja wymagana przez włoskie przepisy:

1) Dowód tożsamości – paszport lub dowód osobisty
2) Środki utrzymania:

a) pracownik na umowę o pracę (co najmniej jeden z poniższych dokumentów):
- umowa o pracę (zawierająca czas trwania stosunku pracy, wynagrodzenie oraz dane INPS i INAIL)
- zgłoszenie zatrudnienia do Centro per l’Impiego
- ostatnia busta paga
- odcinek wpłaty składki INPS
- zaświadczenie o zgłoszeniu pracownika do INPS/INAIL (ricevuta).

b) pracownik na umowę o współpracę (co.co.co., co.co.pro.):
- umowa z pracodawca (zawierająca czas trwania stosunku pracy i wynagrodzenie)
- zaświadczenie o zapisaniu się do gestione separata (INPS)
- ewentualnie ostatnia busta paga.

c) pracownik na zasadzie samozatrudnienia (co najmniej jeden z poniższych dokumentów):
- wpis do Izby Handlowej (Camera di Commercio);
- zaświadczenie o nadaniu numeru VAT (partita IVA);
- zaświadczenie o wpisie do cechu zawodowego (Albo Professionale – dotyczy wolnych zawodów).

d) studenci i osoby kształcące się:
- zaświadczenie o zapisaniu się na kurs/kierunek studiów, zawierające czas jego trwania;
- dokumentacja stanowiąca dowód posiadania odpowiednich środków utrzymania, w wysokości równej co najmniej zasiłkowi społecznemu (assegno sociale) – w 2008 r. wynosi on 5142.67 euro na osobę (lub obywatel UE + 1 krewny). Posiadanie tychże środków może być zadeklarowane (autodichiarazione) przez petenta, w sposób umożliwiający sprawdzenie prawdziwości deklaracji (np. numer i dane konta bankowego).

e) pozostałe osoby:
- dokumentacja stanowiąca dowód posiadania odpowiednich środków utrzymania (jak wyżej).

3) Ubezpieczenie zdrowotne:

a) pracownicy: nie dotyczy – status pracownika upoważnia do korzystania z opieki zdrowotnej na takich samych prawach jak obywatele włoscy (wpis do Servizio Sanitario Nazionale);

b) studenci i pozostałe osoby: polisa prywatna ważna co najmniej 12 miesięcy lub jeden z następujących formularzy europejskich: E106, E120, E121, E33, E109, E37. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego nie jest uznawana, choć kilka dni temu Komisja Europejska wyraziła opinie, ze w przypadku studentów urzędy powinny ja uznawać jako ważne ubezpieczenie zdrowotne.

W momencie złożenia wniosku o zameldowanie otrzymujesz zaświadczenie o jego złożeniu, następnie straż miejska przeprowadza kontrolę mającą na celu ustalenie, czy rzeczywiście mieszkasz pod wskazanym adresem. W przypadku pomyślnego zakończenia postępowania możesz wystąpić o wystawienie zaświadczenia o zameldowaniu oraz włoskiego dowodu osobistego.

4. Po zameldowaniu się możesz pójść do Twojego ASL i zapisać się do Servizio Sanitario Nazionale.
ja na zameldowanie czekam od kwietnia... dokumenty zlozone, czekam na wizyte urzednikow, ktorzy majac sprawdzic czy rzeczywiscie mieszkam gdzie mieszkam. No i przyszli 2 razy w lipcu, gdy bylam na wakacjach!!!!! To wola o pomste do nieba jaki tu Meksyk maja. Przeciez nie moge siedziec w domu od rana do nocy. Ludzie musza isc do pracy...Ale ciemnogród!
Tak naprawdę prawo wcale nie mówi, ze strażnik miejski podczas kontroli ma cię koniecznie zastać w domu, tylko że ma sprawdzić, czy rzeczywiście mieszkasz pod wskazanym adresem. Strażnik mógłby więc porozmawiać z sąsiadami czy portierem, sprawdzić, czy Twoje nazwisko jest na domofonie i skrzynce pocztowej itp. Ale w rzeczywistości obywatele powinni właśnie zamknąć się na parę miesięcy od chwili złożenia wniosku o zameldowanie w domu i czekać na kontrolę, bo strażnikom się nie chce i już.
A czy slyszeliscie cos na temat nowej procedury do otrzymania residenza - potwierdzenie z ambasady polskiej o stanie cywilnym? Podobno znowu wprowadzili cos nowego. Powiedziano mi tez, ze nie moge we Wloszech pracujac etc. miec tylko domicilio. Maja racje? Dzieki za odpowiedzi.
Podciagam temat :)
Przy "normalnych" formalnosciach meldunkowych nie slyszalam o koniecznosci potwierdzania stanu cywilnego z ambasady.
Moze chodzi o praktyke zameldowania meza/zony obywatela wloskiego lub czlonka rodziny? Wowczas jest koniecznosc przedstawienia dokumetu potwierdzajacego fakt, ze to czlonek rodziny. A amabasada moze potwierdzic, ze dany dokument jest autenetyczny. To jedyne co mi przychodzi do glowy.
ja do meldunku zanosilam (w 2007 r.) akt slubu wydany an druku miedzynarodowym + apostille bo taki wolali. dodatkowo wczesniej slub nasz musielismy potwierdzic we wloskim comune
To nie jest żadna "nowa procedura", bo procedury ogólne się nie zmieniły. Problem polega na tym, ze każdy urząd meldunkowy wymyśla własne i często wymaga dokumentów niewymaganych przepisami. Mnie również poproszono o zaświadczenie z ambasady, którego oczywiście nie miałam i mieć nie zamierzałam, ponieważ włoskie prawo (ustawa nr 445 z 2000 roku) przewiduje tzw. autocertificazione dello stato civile, również w przypadku obywateli UE. To właśnie powiedziałam urzędniczce ("Posso darLe l'autocertificazione, come previsto dalla legge, ce l'ho qui pronta."), która najpierw zapytała "Ma è dell'ambasciata?" (ha ha ha, AUTOcertificazione z ambasady!:-D), a później nie bardzo wiedziala, co począć, ale w końcu stwierdziła, ze skoro nie jestem mężatką, rozwódką ani wdowa, to dajmy sobie spokój.;)

W każdym razie, jeśli zamiast "zaświadczenia z ambasady" nie będą chcieli Ci uznać autocertificazione (lub na przykład przetłumaczonego i "apostillato" aktu ślubu), należy spokojnie oświadczyć, ze w takim razie złożysz doniesienie o "omissione di atti d'ufficio".
Temat przeniesiony do archwium.

« 

Pomoc językowa - tłumaczenia

 »

Pomoc językowa