"ci" i "si"

Temat przeniesiony do archwium.
1-30 z 36
poprzednia |
Słuchajcie mozecie mi powiedziec kiedy sie uzywa "ci" a kiedy "si", bo ja tego nie moge pojac..
np. dlaczego się mowi "ci sei?" np??

e una altra cosa: che cosa intendi "dai"?? ;)

Baci :)
to "dai", to rodzaj takiego ponaglenia, coś w rodzaju naszej partykuły -że, zróbże...oczywiście to nie to samo.....np. dai, vieni con noi...no chodźże z nami...tak to capisco io
no własnie tak myslalam :D
Moj kolega nieraz jak sie ociągam z czyms to mowi "dai Tesoro!!" no i wlasnie myslałam, ze to jest cos w stylu "Dawaj skarbie (cos alla pospiesz się, ale tez nie do konca) ale nie bylam do konca pewna :)
Dzięki :)

A co z tym "ci"i "si" ?
w chodzę w rejony gramatyki włoskiej, nie czuję się zbyt pewnie, jestem samoukiem......, ale..to ci łączy się z essere, być jeśli chcemy wyrazić np. fizyczną obecność....ci sei qua, jesteś tutaj, natomiast, jeśli chcemy określić jaki ten ktoś lub coś jest, mówimy samo sei....sei bella.
Z czasownikami, to trochę inna para kaloszy: ci vedo, ci penso, ci credo, oznaczają, że widzimy, myślimy, bla, bla o konkretnej rzeczy....ci penso io...ja o TYM pomyślę, ja TO załatwię
a to si, to w jakim użyte kontekscie ?
napisałem, że z czasownikami inna para kaloszy....a przecież to wcześniej, to też czasownik, chiedo scusa
...z jedna uwaga: "ci vedo" oznacza po prostu "widze" w sensie ogolnym (tzn. nie jestem slepa, wiec widze), a widzenie konkretnej rzeczy ro "lo/la/le/li vedo".

Senza gli occhiali non ci vedo. - Bez okularow nie widze.
Sta arriavndo, lo lo vedi? - Nadchodzi, nie widzisz go?
racja, a wjakim przypadku można użyć tylko vedo, bez vedo che.., czy rzeczy w tym rodzaju.....samo vedo ?
Hmmm... A wiesz, ze nic mi nie przychodzi do glowy?...:)
Albo vedo che, albo jakis rzeczownik tudziez zaimek zawsze sie peta... ;-&
że ja zawsze znajdę sobie jakiś wydumany problem
No wlasnie, Genio, idz lepiej na obiad.;)
troche malo czasu dzisiaj,wiec tak krotko, podstawowe uzycie: