Wyższy poziom :p

Temat przeniesiony do archwium.
Czy ktoś podjąłby się przetłumaczenia poniższego zdania?

"Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi"

zauważyłem dziwną prawidłowość naszej Ojczyzny potrafimy się super jednoczyć w czasie wojny, kryzysu, ale w czasie pokoju jeden drugiego bluzga, czemu nie potrafimy żyć jak inni?? ahhh pytanie retoryczne.

Ps. ponieważ jestem zupełnym laikiem w tych sprawach pytam znawców tematu - dlaczego czasem widzę, że występuje np. 8 odpowiedzi na dany temat, podczas gdy ja widzę tylko 4 albo 5?? (za mało dioptrii w brylkach mam?? ;) hehe
La nostra nazione come la lava, dalla cima fredda e dura, asciutto e plugawa?, ma il fuoco interno cento anni non rafredderano. moze tak?
"Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi"

A Mickiewicz III cz. Dziadów
"La nostra nazione e' come lava,Sopra fredda e dura,secca e schifosa.Ma il fuoco interno in cento anni non si raffredda"
asciuttA*
..il Bravo, po co dałeś ten cytat?...bo (przy Twojej znajomości włoskiego) nie do przetłumaczenia przecież...i co znaczy ten slogan: żyć jak inni?.. to Twoje pytanie retoryczne.. myślę, że chciałeś zganić kogoś, kto Cię skrytykował i jednocześnie pochwalić, żeby uśpić czujność...na zasadzie kija i marchewki..
pozdrawiam... :)
martino,tlumaczenia literatury klasycznej nie jest Ci do niczego potrzebne,ja uwielbiam Byrona i czytam go tylko po angielsku , bo tlumaczony na wloski jest okrooopny, a na polski tlumaczenie Mickiewicza jest wspaniale-ale jest tam wiecej Mickiewicza niz Byrona-przyklad
And he was free -ona dla niego - libero è Conrad
And she for him had given- porzucila siebie -per lui Gulnare
Her All on earth -wszystko na ziemi - tutto ha perduto sulla terra
And more than all in Heaven i wszystko swe w niebie- e più di tutto in cielo