Gdyby kogos interesowaly przyczyny odwolania lotow przez skyeurope i likwidacja bazy w Krakowie (z www.pasazer.com):
Redakcja portalu pasazer.com otrzymała w dniu dzisiejszym e-mail adresowany do osób zatrudnionych w SkyEurope, a przesłany do nas przez proszącego o anonimowość pracownika linii. Publikujemy go zarówno w oryginalnej, angielskiej wersji językowej, jaki w polskiej wersji językowej.
Drodzy pracownicy SkyEurope Airlines,
Dzisiejszy dzień jest trudny, jako ze musimy was poinformować, że powzięliśmy decyzje by zamknąć nasze bazy zarówno w Krakowie jak i w Budapeszcie. Decyzja ta wchodzi w życie z zimowym rozkładem . Nie była to łatwa decyzja i dyskutowaliśmy, ja z zarządem aż do powzięcia ostatecznej decyzji w tym tygodniu. Nasze Kadry przygotowują oferty dla tych, którzy chcieliby się przenieść do naszych innych baz. Rozmawialiśmy również z innymi firmami, które są zainteresowane zatrudnieniem części naszego personelu, zwłaszcza pokładowego. Wkrótce dostarczymy dalsze informacje na ten temat. Ta decyzja w żaden sposób nie wynika z starań naszych ludzi w Budapeszcie czy Krakowie, wszyscy dostarczaliście świetny produkt i jesteśmy z was dumni. Jest to decyzja czysto ekonomiczna i jest jedną z wielu które podejmujemy by osiągnąć nasz cel - dochodowość.
Teraz wyjaśnię, czemu powzięliśmy tą decyzje i co ona oznacza dla naszego personelu zlokalizowanego w tych bazach.
1. Z nasza obecna flotą 14 samolotów jest nieefektywne dla nas być tak rozdrobnionym w regionie z małymi bazami. Powzięliśmy strategiczna decyzje, że lepiej jest być mocnym w paru miejscach niż słabym w wielu.
2. Zauważamy duży postęp w naszej efektywności w ciągu ostatnich 5 miesiącach. Jako że poprawiliśmy się znacznie w ciągu ostatniego roku tak jak chodzi o obrót jak i koszty, choć to ciągle za mało.
3. Zidentyfikowaliśmy wiele sposobów cięcia kosztów przez upraszczanie działań przez obniżenie liczby baz i liczby firm, których jesteśmy właścicielami. Nasze działania były zbyt złożone, a ta złożoności podnosi koszty. Eliminując złożoności, obniżymy bazy kosztowe i spowodujemy że nasze działania będą bardziej płynne, jako że będą bardziej skoncentrowane.
4. Po długich badaniach, zdecydowaliśmy że najlepsza szansą osiągnięcia długoterminowego sukcesu jest zbudowanie naszych działań w okolicach Słowacji, Czech i Wiednia. Potencjał krótko i długoterminowy tych rynków jest istotny i wiemy że mamy lepsza bazę niskokosztową oraz produkt niż nasi główni konkurenci w Pradze i Wiedniu. Te rynki mają połączenie rynku turystycznego i biznesowego, oraz szybko rosną wraz z gospodarkami narodowymi, a co najistotniejsze są mniej sezonowe jako, że ich sezon zimowy nie jest tak słaby jak w Krakowie i Budapeszcie.
5. Praga, Bratysława i Wiedeń są lepiej zlokalizowane fizycznie niż Budapeszt i Kraków. Np. czas lotu z Pragi do Amsterdamu jest o ok.1 h krótszy niż z Budapesztu a opłaty są zbliżone. Możemy osiągnąć lepsza produkcje z tych bazach. Jako że jest tam więcej możliwości krotko sektorowych niż. W Krakowie czy Budapeszcie gdzie segmenty (loty) są dłuższe, a my możemy latać tam tylko 6 na segmentów dziennie, podczas gdy w innych możemy robić 8. Te 2 dodatkowe segmenty powodują dużą różnicę w generowaniu przychodu. Co więcej będziemy w stanie zaoferować naszemu personelowi bardziej stabilny i spójny grafik wraz z nowymi rozkładami, jakie przygotowaliśmy dla tych państw.
6. Jednym z głównych problemów, jakich doświadczyliśmy zarówno w Krakowie jak i w Budapeszcie jest mocny wpływ sezonowości. Bardzo dobrze nam się wiedzie na tych rynkach, w letnich miesiącach oraz na święta. Podczas gdy reszta roku jest słaba. Mówiąc prosto: Ciężko odrobić pieniądze stracone przez 40 tygodni w 12 tygodni dobrego ruchu.
7. Są też inne problemy związane z Budapesztem, dotychczasowa sytuacja gospodarcza na Węgrzech. Bardzo mało Węgrów lata naszymi samolotami. Tak samo jest w każdej innej linii latającej z Budapesztu. Nasz główny rynek w Budapeszcie to ruch przychodzący, a tego nie możemy utrzymać. Jasno zauważyliśmy spadek ilości węgierskich pasażerów, jako że gospodarka węgierska ciągle się pogarsza. Wysokie podatki nie pozwalają Węgrom latać tak dużo jak Czechom, Słowakom, Austriakom. Przy węgierskiej gospodarce nie da się konkurować ze Słowacją..
8. Lotnisko w Krakowie jest znacząco poniżej standardu gotowości dla komercyjnej bazy lotniczej. Jest tam tylko 1 pas startowy kategorii pierwszej w jedna stronę. Lotnisko zbudowane jest w okolicy mgieł i silnych wiatrów, które często powodują problemy. Nie ma hangaru a koszty są za wysokie jak na to lotnisko o takim standardzie.
Jest wiele innych powodów takich decyzji. Jednym z nich są kosztami zbyt wysoki w porównaniu z innymi bazami, no koszt 1 odlotu z Krakowa jest o 30% wyższy niż z Pragi a 52% niż z Bratysławy.!!!!!!! W perspektywie taniej jest dzialac z Barcelowny, Rzymu i Mediolanu niż z Krakowa. Próbowaliśmy wynegocjować upust w Krakowie by pozostawić tam nasz bazę. Niestety otrzymana oferta nie była wystarczają by pozostać w Krakowie.
Chociaż Budapeszt jest tańszy niż Kraków również nie udało nam się obniżyć kosztów Tak jak w Krakowie oferta zaoferowana przez Lotnisko była nie wystarczająca by w nim pozostać i mieć szansę uzyskać nasz cel dochodowości w przyszłym roku.
Wierzymy, że nasze umowy i niskokosztowa baza w Bratysławie, Pradze i Wiedniu zapewnią zdolność znaczącego wzrostu w tych bazach bez poświęcania dochodowości. Ponadto mocno wierzymy, że lepiej dla nas być dużym graczem na paru rynkach.
Nie wykluczamy powrotu do tych baz i będziemy obsługiwać Kraków tej zimy lotami z Wiednia. Chętnie latalibyśmy z Budapesztu, ale w obecnej sytuacji ekonomicznej nie opłaca się nam. Jeśli sytuacja na Węgrzech się zmieni pomyślimy o powrocie, ale zdecydowaliśmy, że nie możemy inwestować w rynki, które ani w krótkim ani średnim czasie nie będą dla nas dochodowe.
Wierze ze wielu z Was się przeniesie i będzie dalej częścią zespołu SkyEurope Airlines w innej bazie.
Z poważaniem
Jason Bitter