Jazda po Włoszech - lepiej po polsku czy po włosku

Temat przeniesiony do archwium.
Europejskie władze odpowiedzialne za wydawanie praw jazdy niedługo będą współpracować ze sobą w ramach specjalnej platformy RESPER. Ma to m.in. ułatwić swobodne poruszanie się na terenie Unii. Europejscy ministrowie transportu uzgodnili, że nowe europejskie prawo jazdy będzie wprowadzone najpóźniej do 2012 r. i zastąpi dotychczasowe, narodowe dokumenty (w całej Unii jest ich 110). Będzie miało formę karty kredytowej i będzie posiadało kilka zabezpieczeń przed fałszerstwem – prawdopodobnie mikroczip.


Póki co, nie ma jeszcze uniwersalnego dokumentu. Funkcjonuje natomiast "wspólnotowy model" prawa jazdy, który gwarantuje, że dokument wydany w jednym kraju Unii będzie uznawany w pozostałych.

Kierowcy pojazdów mechanicznych mogą prowadzić samochody na terenie Włoch na podstawie polskiego prawa jazdy. Od 1 maja 2004 roku, przy stałym pobycie przekraczającym okres 1 roku nie jest już wymagana wymiana prawa jazdy na włoskie. Osoby posiadające polskie prawo jazdy mogą jednak na własne życzenie dokonać wymiany dokumentu na włoski. Bliższych informacji udzielają prowincjalne Urzędy Komunikacji (Ufficio Provinciale Motorizzazione Civile).

Zatem we Włoszech mamy trzy wyjścia. Można od razu po przyjeździe wymienić dokument, zachować polskie prawo jazdy i ubiegać się o jego oficjalne uznanie (koszt ok. 20 euro) lub posługiwać się tylko polskim dokumentem. To ostatnie rozwiązanie może jednak przysporzyć kłopotów, jeśli prawo jazdy zostanie zgubione lub skradzione – wtedy po otrzymanie duplikatu należy zgłosić się do polskigo konsulatu. Jeśli planujemy na dłużej zatrzymać się we Włoszech, lepiej jednak wymienić prawo jazdy.

Co jeśli nie mamy prawa jazdy i chcemy je wyrobić we Wloszech?

Zanim zapiszemy się do szkoły jazdy (autoscuola) musimy postarać się (jeżeli jeszcze nie mamy) o zameldowanie, które umożliwi nam wyrobienie w urzędzie miasta (Comune) włoskiego dowódu osobistego (carta d`identita). Z gotowym dokumentem, na który niestety czeka się nawet powyżej miesiąca oraz trzema fotografiami udajemy się do wybranej szkoły jazdy, gdzie opłacamy kurs od 190 – 200 euro w zależności od wybranej szkoły. Egzamin teoretyczny oraz praktyczny z reguły opłacany jest osobno, ten pierwszy kosztuje średnio 50 euro, drugi ok.65 euro. Do tego doliczyć trzeba jazdy, które wahaja się cenowo od 22 do 25 euro za jedną godzinę i tu sami decydujemy ile jazd chcemy wykupić z instruktorem.

Już na początku kursu szkoła wyrabia nam tzw. foglio rosa (różowy papier) na podstawie którego możemy już jeździć, oczywiście nie sami, ale (i tylko) w towarzystwie osoby, która ma prawo jazdy od co najmniej 10 lat. W ten sposób możemy oswajać się z autem i nabierać praktyki już podczas kursu teoretycznego. Foglio rosa ma ważność sześciu miesięcy i jeżeli w tym czasie nie uda nam się zdać egzaminu praktycznego musimy odnowić tenże dokument, co kosztuje 120 euro.

Szerokiej drogi kierowcom i przyszłym kierowcom!

Kinga Piór dla polonia.wp.pl
Miło, czy jest jednak ktoś kto zdawał egzamin prawa jazdy kat. B we Włoszech i może powiedzieć jak to wygląda w praktyce? Mam tu na myśli stopień trudności, manewry, ilość pytań na egzamin teoretyczny.
ja zdawalam tylko we Wloszech,w Polsce nie wiem jak to wyglada wiec nie mam porownaniia,co chcesz dokladnie wiedziec