czy macie jakies wyrazenia charakterystyczne dla rozprawki??
typu;
Wstęp:
§ zacznę od ...,
§ będę starał się bronić tezy, iż...
§ jestem zdania, że ... ,
§ sądzę, iż ...
§ celem moich rozważań jest ... ,
§ celem tej pracy jest...
§ może warto najpierw zastanowić się nad znaczeniem słowa ... ,
§ Proponuję najpierw rozważyć, czym jest ... ,
§ zamierzam skupić się na ... ,
§ problem, o którym chcę pisać ... ,
§ zgadzam się z tezą, że ...
§ nie mogę zgodzić się z tezą zawartą w temacie...
§ na wstępie pragnę...
Zaczynając wypowiedź:
- Nawiązując do tematu . . .
- Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca: . . .
- Temat zakłada, że . . .
- Temat sugeruje wiele możliwości, jednak . . .
- Odpowiedź nie wydaje się być prosta, dlatego stawiam hipotezę . . .
W trakcie gromadzenia argumentów:
§ po pierwsze , po drugie,
§ wydaje mi się,
§ jestem pewna, iż,
§ jestem przekonana, że...,
§ trudno zaprzeczyć, że ... ,
§ nie należy zapominać również ... ,
§ oto kolejny argument ... ,
§ komuś może wydawać się, że ... ,
§ co prawda,
§ a jednak,
§ z całą pewnością,
§ przytoczmy jeszcze jeden argument,
§ jednakże, natomiast, przeciwnie, poza tym, na przykład,
§ z kolei przejdą do,
§ tyle o ...,
§ następne zagadnienie to... ,
§ i ostatnia sprawa... ,
§ na zakończenie ,
§ przypuszczalnie, być może, prawdopodobnie,
§ jak zauważyłam,
§ mogę jeszcze dodać,
§ całkowitą rację ma,
§ niewątpliwie
§ dowodzi tego...
§ powołam się na...
§ najlepiej ilustrują to słowa..
§ potwierdza to..
Łącząc poszczególne części w całość:
- Kolejną sprawą, którą chcę poruszyć . . .
- Nie wolno też pominąć . . .
- Trzeba także pamiętać o . . .
- Warto również zauważyć, że . . .
- Należy zaznaczyć, iż . . .
- Pragnę też zwrócić uwagę na . . .
- Nie przemawia do mnie argument, że . . .
- A oto inne spojrzenie na . . .
- Należy też rozważyć racje przeciwne . . .
- Przeciwnicy wysuwają swoje kontrargumenty . . .
Sygnalizując własne zdanie:
- Myślę, że . . .
- Uważam, iż . . .
- Według mnie . . .
- Śmiem twierdzić . . .
- Moim zdaniem . . .
- Niestety, nie podzielam opinii, że . . .
- Wbrew temu co mówią inni, potępiam takie stanowisko, gdyż . . .
Kończąc wypracowanie:
§ Zakończenie rozprawki:
§ w świetle przytoczonych argumentów,
§ z tego, co napisałam, wynika, że...
§ przytoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że ...
§ jak wynika z przytoczonych argumentów...
§ sądzę, iż udało mi się udowodnić, iż ...
§ myślę, że dowiodłam, iż...
§ sądzę, że przedstawione przykłady wystarczą, aby przekonać o słuszności mojego twierdzenia...
§ wszystko to prowadzi do wniosku, iż...
- Czy można nie wierzyć w słuszność twierdzenia: „ . . . ”? Uważam, że przedstawione argumenty nie dają ku temu podstaw.
- Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie.
- Na zakończenie wrócę jeszcze raz do tezy: „ . . . . . . . . . . . . . . . . . .”.
- Podzielam ten pogląd i sądzę, że wart jest szerokiej popularyzacji.
- Na zakończenie, wracając do pytania postawionego w temacie, udzielam jednoznacznej odpowiedzi: „tak”.
Ważną rzeczą w rozprawce jest stosowanie odpowiednio dobranych cytatów. Można je wprowadzać między innymi w następujący sposób:
- Na potwierdzenie wysuniętej tezy przytoczę słowa znanego filozofa „ . . . ”
- Niech moje argumenty wesprze autorytetem . . . , który powiedział „ . . . ”
prosilabym o pomoc.